Algemene voorwaarden RC-Tech


Definities


  1. Rikkert Caluwe: Van RC-Tech, gevestigd te Rijkevorsel onder BTW nr. BE0821033437.
  1. Klant: degene met wie Rikkert Caluwe een overeenkomst is aangegaan.
  1. Partijen: Rikkert Caluwe en klant samen.
  1. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privé persoon handelt.

Toepasselijkheid algemene voorwaarden


  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Rikkert Caluwe.
  1. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  1. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Prijzen


  1. Alle prijzen die Rikkert Caluwe hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
  1. Alle prijzen die Rikkert Caluwe hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Rikkert Caluwe te allen tijde wijzigen.
  1. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Rikkert Caluwe niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  1. De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
  1. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Rikkert Caluwe vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
  1. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Rikkert Caluwe, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
  1. Indien partijen voor een dienstverlening door Rikkert Caluwe een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
  1. Rikkert Caluwe is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
  1. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Rikkert Caluwe de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
  1. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
  1. Rikkert Caluwe heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
  1. Voorafgaand aan de ingang ervan zal Rikkert Caluwe prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
  1. De consument heeft het recht om de overeenkomst met Rikkert Caluwe op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.

Gevolgen niet tijdig betalen


  1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Rikkert Caluwe gerechtigd een rente van 1% per maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  1. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Rikkert Caluwe.
  1. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  1. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Rikkert Caluwe zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  1. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Rikkert Caluwe op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  1. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Rikkert Caluwe, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Rikkert Caluwe te betalen.

Recht van reclame


  1. Zodra de klant in verzuim is, is Rikkert Caluwe gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
  1. Rikkert Caluwe roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
  1. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Rikkert Caluwe, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
  1. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.

Opschortingsrecht


  1. Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Retentierecht


  1. Rikkert Caluwe kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Roy van de Pol heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  1. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Rikkert Caluwe.
  1. Rikkert Caluwe is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.

Verrekening


  1. Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Roy van de Pol te verrekenen met een vordering op Rikkert Caluwe.

Eigendomsvoorbehoud


  1. Rikkert Caluwe blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Rikkert Caluwe op grond van wat voor met Rikkert Caluwe gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
  1. Tot die tijd kan Rikkert Caluwe zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  1. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
  1. Indien Rikkert Caluwe een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Rikkert Caluwe het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.

Verzekering


  1. De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:
    • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
    • zaken van Rikkert Caluwe die bij de klant aanwezig zijn
    • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  1. De klant geeft op eerste verzoek van Rikkert Caluwe de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Bewaring


  1. Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
  1. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige danwel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.

Montage/Installatie


  1. Hoewel Rikkert Caluwe zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.

Garantie


  1. Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Rikkert Caluwe enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
  1. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
  1. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  1. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.

Uitvoering van de overeenkomst


  1. Rikkert Caluwe voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
  1. Rikkert Caluwe heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
  1. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
  1. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Rikkert Caluwe tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  1. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Rikkert Caluwe tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.

Informatieverstrekking door de klant


  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan Rikkert Caluwe.
  1. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  1. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Rikkert Caluwe de betreffende bescheiden.
  1. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Rikkert Caluweredelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

Duur van de overeenkomst


  1. De overeenkomst tussen Rikkert Caluwe en de klant wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  1. Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van maand(en), c.q. een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand dan eindigt de overeenkomst van rechtswege.
  1. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werk­zaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij over­schrijding van deze termijn moet de klant Rikkert Caluwe schriftelijk in gebreke stellen.

Opzeggen overeenkomst voor onbepaalde tijd


  1. De klant kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van .
  1. Een consument heeft het recht een overeenkomst voor onbepaalde tijd op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

Vrijwaring


  1. De klant vrijwaart Rikkert Caluwe tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Rikkert Caluwe geleverde producten en/of diensten.

Klachten


  1. De klant dient een door Rikkert Caluwe geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  1. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Rikkert Caluwe daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
  1. Consumenten dienen Rikkert Caluwe uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
  1. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Rikkert Caluwe in staat is hierop adequaat te reageren.
  1. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
  1. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Rikkert Caluwe gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Ingebrekestelling


  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Rikkert Caluwe.
  1. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Rikkert Caluwe ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Hoofdelijke aansprakelijkheid klant


  1. Als Rikkert Caluwe een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Roy van de Pol verschuldigd zijn.

Aansprakelijkheid Rikkert Caluwe


  1. Rikkert Caluwe is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  1. Indien Rikkert Caluwe aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  1. Rikkert Caluwe is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  1. Indien Rikkert Caluwe aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  1. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.

Vervaltermijn


  1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van Rikkert Caluwe vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.

Recht op ontbindingl


  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Rikkert Caluwe toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  1. Is de nakoming van de verplichtingen door Rikkert Caluwe niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Rikkert Caluwe in verzuim is.
  1. Rikkert Caluwe heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien Roy van de Pol kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Overmacht


  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Rikkert Caluwe in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Roy van de Pol kan worden toegerekend in een van de wil van Rikkert Caluwe onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijk­heid niet van Roy van de Pol kan worden verlangd.
  1. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computer­virussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  1. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Rikkert Caluwe 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Rikkert Caluwe er weer aan kan voldoen.
  1. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  1. Rikkert Caluwe is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.

Wijziging van de overeenkomst


  1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.

Wijziging algemene voorwaarden


  1. Rikkert Caluwe is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  1. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  1. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Rikkert Caluwe zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  1. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.